17letí řidiči. Jezdí bezpečně a body téměř nedostávají.
Letošní novinku zvanou L-17 využívá 20 % řidičů, kteří se letos stali držiteli řidičského oprávnění. Od počátku roku bylo zaregistrováno také 38 551 mentorů, se kterými neplnoletí musejí jezdit. Největší podíl mentorů je ve věkové skupině 41-50 let.
„Potvrzuje to, že mentorem, který sedmnáctileté řidiče v provozu doprovází, je většinou jeden z jejich rodičů,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Statistika rovněž ukazuje, že podíl mužů a žen mezi zapsanými mentory je přibližně vyrovnaný. Podíl mužů je 51,6 %, žen je 48,4 %. Cílem L-17 je umožnit rodičům, aby provedli své děti prvními měsíci za volantem a pomohli jim stát se lepšími řidiči. Podobný systém funguje například v Německu, Rakousku či na Slovensku.
Věk je riziko
Z hlediska závažných dopravních nehod jsou řidiči do 24 let nejrizikovější a také nejohroženější skupinou. Z celkového počtu dopravních nehod v ČR 11 % zaviní řidiči s praxí do dvou let. Z celkového počtu řidičů však tato skupina začínajících řidičů tvoří pouhá 3 %.
Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu uvádí, že zatímco během uplynulé dekády přišlo v rámci Evropské unie o život při nehodách v průměru 49 lidí na jeden milion obyvatel, u mladých ve věku 15–30 let činí tento podíl 67 osob. V Česku se pak jedná o 54 a 80 osob. Ze statistik dále vyplývá, že výrazně rizikovější jsou mladí muži.
„Na základě analýzy L-17 v zemích, kde funguje dlouhodobě, víme, že řidiči, kteří začnou se svým rodičem, mají následně i při samostatné řidičské praxi méně nehod a méně přestupků než ti, kteří L-17 nevyužijí. Důležité ovšem je, aby se mentoři na svou roli připravili, byli aktivní a dávali mladým řidičům potřebné rady,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Pravidla L-17
Režim L-17 platí od 1. ledna. Uchazeči o řidičák se tak nově mohou přihlásit do autoškoly ještě před dovršením 17 let, nejdříve však ve věku 15,5 roku. Po absolvování plnohodnotné řidičské průpravy a dovršení 17 let mohou složit závěrečnou zkoušku, zažádat o řidičské oprávnění a pod dohledem mentora začít řídit. Mentoři musejí mít řidičské oprávnění nejméně deset let a nesmějí mít žádný trestný bod.
„Ročně si v Česku dělá řidičák na skupinu B zhruba sto tisíc lidí. V zemích, kde mají s takzvaným systémem L17 delší zkušenost, jako v Německu a Rakousku, ho využívá zhruba třetina populace. Byli bychom rádi, kdybychom do konce roku dosáhli počtu 20 až 30 tisíc mladých řidičů,“ říká předseda Asociace autoškol Aleš Horčička.