Ještě studuji, jak mám začít
Protože si málokdo uvědomuje, o čem je práce řidiče, a protože to všechno není jenom o řidičáku, jak by se mohlo zdát, rozhodli jsme se zaměřit na povolání řidiče z mnoha pohledů a ty nejdůležitější informace seřadit do série tematických článků. Nově zde proto nejdeš informace o tom, jak se stát řidičem, co řidič vlastně dělá, informace z praxe a vlastně vše zajímavé o této profesi. No a třeba, kdo ví, může z těchto článků vzniknout takový stručný manuál pro ty, kteří by se řízením chtěli v budoucnu také živit.
Pojďte s námi ukázat, že řidič sice těžkou práci má, ale ta i přes to všechno stojí za to.
Téma: Školy aneb jak začít a jak se vyučit řidičem?
Zkušený profík se nad tímto nadpisem nejspíše ušklíbne nebo zasměje. Jak se člověk vyučí řidičem? Jednoduše řečeno – nijak. Samostatný učební obor "řidič" jako takový v České republice neexistuje, a i kdyby existoval, tak řidičem se člověk vlastně ani vyučit nemůže. K řízení a autům musí mít každý určitý vztah a cit. K volantu si časem vybuduje pouto a práci bere od začátku jako koníček, stejně tak jako prostředek, jak vydělat peníze. Pokud to člověk takhle nastavené má, má napůl vyhráno. Pak už zbývá jen udělat ten velký krok a protlouct se teorií, jízdami a zkouškami, aby člověk dostal řidičák a následně profesák. Do toho všeho vstupuje ještě spousta dalších věcí. Je to sice dlouhá cesta, ale rozhodně se vyplatí.
Pojďme tedy začít od začátku a ukázat cestu těm nejmladším, kteří budou teprve začínat.
Obor řidič na středních školách?
Jak jsme již psali, samostatný učební obor řidič sice v České republice nemáme, ale máme několik desítek středních odborných škol a učilišť, které nabízí učební obory "automobilního" směru (například mechanik, autotronik, opravář zemědělských strojů, karosář a další). Sice ne všechny, ale některé z těchto škol pak nabízí možnost udělat si v rámci studia na vybraných oborech řidičský a někdy i profesní průkaz. Je docela s podivem, že zatímco kdysi bylo běžné, že řidičáky na těchto oborech bývaly pravidlem, dnes už to tak kvůli vysokým nákladům není. Rozdíly jsou kraj od kraje a škola od školy. Pokud tedy někdo uvažuje o učebním oboru tohoto směru, měl by současně i zvážit, jestli na škole může získat řidičák a profesák, a za jakých podmínek. Taková informace pak člověku může ušetřit spoustu peněz, které by jinak musel zaplatit ze svého v autoškole.
Jde to i ve speciálním zkráceném studiu.
Zajímavé je, že některé školy mají vytvořené speciální jednoroční obory, do kterých se může přihlásit vlastně kdokoli – nejsou tedy jen pro standardní žáky denního studia. Jediným limitem u těchto oborů je to, že ti nesmí být víc než 26 let. Pokud je ti více než 26 let a chceš se stát řidičem, můžeš využít jiné možnosti, o kterých budeme psát příště. V těchto oborech je možné získat řidičák a profesák, a ještě se naučit další věci, které jsou spojeny s prací řidiče.
Kolik takový řidičák a profesák stojí a co to vlastně ten profesák je?
Řidičský průkaz alias řidičák zná asi každý a není třeba jej popisovat. Překvapivě hodně lidí ale neví, co je to profesák (průkaz profesní způsobilosti řidiče). Vezměme to tedy jednoduše. Pokud budeš chtít řídit auto, musíš si udělat řidičák. Naučíš se teorii, zvládneš jízdy a techniku, a když uděláš zkoušky, tak je z tebe řidič. Tedy skoro řidič, řidiče z tebe udělá až praxe. Pokud ale budeš chtít řídit náklaďák nebo třeba autobus, tak už jen řidičák nestačí, ale musíš absolvovat další speciální školení a udělat zkoušku. Pokud ji uděláš, dostaneš profesák a je z tebe profesionální řidič. Tedy skoro profesionální řidič – holt zase ta praxe.
Pokud si vybereš školu a obor, na kterém ti nabídnou řidičák a profesák zdarma, tak máš šanci docela slušně ušetřit, protože jinak se jedná o velmi drahou zábavu. Ceny řidičáků a profesáků (myšleno kurzů, které vedou k jejich získání) se samozřejmě dost liší podle regionu a autoškoly, ale v průměru by se dalo říct, že jde asi o následující částky (2022)
Řidičský průkaz:
- B 15.000 - 24.000 Kč
- C 16.000 - 24.000 Kč
- D 16.000 - 24.000 Kč
- C+E 9.000 - 13.000 Kč
Profesní průkaz:
U profesních průkazů máme dva druhy školení (základní a rozšířené) a ty se liší v tom, od kolika let budeš moct náklaďák a nebo autobus řídit.
Základní rozsah školení je 140 hodin (to je vlastně celý měsíc) a po jeho absolvování a složení zkoušky můžeš řídit náklaďák od 21 let a autobus od 23 let. Rozšířený rozsah školení je 280 hodin a v tomto případě můžeš řídit náklaďák od 18 let a autobus od 21 let.
Cena kurzu na profesák se dost liší, ale dalo by se říci, že je nutné počítat s 20.000 - 35.000 Kč.
Co vyjma řidičáku a profesáku budeš dál potřebovat?
Pryč jsou doby, kdy si vozka sedl na vůz, práskl do koní a jel si, kam se mu zlíbilo, a jel tak dlouho, dokud nebyl unavený. Současný řidič to má o poznání těžší. Pro výkon povolání profesionálního řidiče potřebuješ hlavně řidičský a profesní průkaz, o kterých jsme již psali. Dál je ale nutné mít:
- Dopravněpsychologické vyšetření
- Potvrzení o zdravotní způsobilosti
- Kartu do digitálního tachografu
Mám vůbec šanci najít po škole práci, když budu bez praxe?
Faktem je, že toto bývalo dříve velkým problémem. Situace se ale změnila. Každý řidič jednou začínal a všichni samozřejmě také bez praxe.
Většina dopravních firem si je vědoma toho, že i když přijdeš ze školy s řidičákem a profesákem, tak opravdový řidič z tebe jednoduše bude, až se vyjezdíš, získáš za volantem větší jistotu, a pravdou je, že se budeš zdokonalovat a růst vlastně celý život. U takových firem tě pak zařadí do výcviku, což znamená, že tě nechají jezdit se zkušenějším řidičem nebo s menším autem a postupně se vypracuješ. Neříkáme sice, že to dokážou nabídnout všechny firmy, ale těch, co ano, je poměrně dost.
Chceš toto téma doplnit a být tak jeho spoluautorem nebo máš jen nějaký komentář k doplnění? Napiš nám, jak a kde jsi začínal ty. Pište na tomasb@cesmad.com
Na portálu Truckjobs.cz, který je vytvořený speciálně pro řidiče, je možné najít mnoho dalších informací o povolání řidiče, nabídky zaměstnání, novinky z dopravy, případně není nic jednoduššího než nám napsat a zeptat se.
Chceš dostávat pravidelné zprávy, články a novinky? Zaregistruj se zdarma u nás na TruckJobs.cz anebo nás navštiv na Facebooku.
Video - Jaké by to bylo, kdyby nebyly kamiony: 5 dní bez kamionu