8 drobečků na baterky

Na elektriku jezdí osobní auta, lehká užitková vozidla a dokonce tahače. Málokdo si ale dovede představit elektrický pohon u několikasettunových monster. A přeci existují. Nutno dodat, že naprostá většina podobných vozidel zůstává stále věrná naftě.


1. Těžební sklápěč 793 je jedním z největších elektromobilů na světě. Vozidlo váží 240 tun a americká značka jej poprvé ukázala v listopadu 2022. Brazilská firma Vale uzavřela letos v květnu dohodu, že bude elektrického mamuta testovat ve svých dolech. Foto: Caterpillar.

2. Prototypem, zatím, je pásové rypadlo 145 X-Tier od John Deere, které mělo premiéru loni na začátku roku. Příliš detailů známých není. Baterie však pochází od specialisty Kreisel Electric a jedná se o modulární akumulátor. Značka plánuje rozvoj elektrických a hybridních pracovních strojů i směrem k sériové výrobě. Foto: John Deere.

3. Horkou novinkou je Volvo EC230, 23tunové pásové rypadlo s 264kWh baterkou a elektromotorem se špičkovým výkonem 160 kW. Najednou zvedne až 7,5 tuny a na jedno nabití vydrží pracovat kolem čtyř až pěti hodin. Foto: Volvo Construction.

4. Pouze těžké elektrické pracovní stroje má ve své nabídce americká firma HEVI. Zleva velký 18tunový nakladač GEL-5000, menší 5,2tunový nakladač GEL-1800 a 8,5tunové rypadlo GEX-8000. Všechny tři stroje mají LFP baterii, menší nakladač a rypadlo s kapacitou 141 kWh, větší nakladač s 282 kWh kapacitou. Všechny mají zvládnout pracovat na jedno nabití až devět hodin. Foto: HEVI.

5. Volvo L120 pak má 282kWh lithiovou baterku s možností nabíjení až 165 kW, výrobce udává podle podmínek možnost na jedno nabití pracovat pět až devět hodin. Výkon tohoto "drobka" je 230 kW a zvednout umí až 12,5 tuny. Foto: Volvo Construction.

6. Case IH 75 C patří do legendární řady Farmall. Má výkon 55 kW a baterii s kapacitou 110 kWh, výrobce přitom slibuje čtyři hodiny práce na jedno nabití. Samozřejmostí je možnost připojit k traktoru různé nářadí. Foto: Case IH.

7. Typickým příkladem pracovního stroje, kde se elektrický pohon používá už dlouhou dobu, jsou vysokozdvižné vozíky různých velikostí. Toto je konkrétně Toyota Traigo 80, která patří do největší řady 80voltových vozíků japonského výrobce pro těžký provoz s nosností šest až osm tun. Foto: Toyota.

8. Před pár lety Case představil i o něco větší rypadlonakladač 580EV s 90kWh baterkou a možností pokrýt jedním nabitím celou osmihodinovou pracovní dobu. Na rozdíl od menšího typu SL22EV ale zatím jeho komerční prodej neodstartoval. Foto: Case

Truck.