Dojezd 400 kilometrů za 5 minut nabíjení? Čína prý posunula laťku elektromobilů.
Největší současný výrobce elektromobilů zveřejnil informace o své nové Super e-Platformě, která pracuje s 1000voltovou architekturou a umožňuje dosahovat dobíjecího výkonu až 1000 kW či dokonce ještě víc. Mluví se o pouhých pěti minutách, které by měly stačit k dobití pro dalších 400 km jízdy. Samozřejmě, do sériové produkce je ještě dlouhá cesta.
BYD světu představil svou novou dobíjecí technologii, která zvládne nabíjecí výkon 1000 kW, čímž víc než dvojnásobně překonává dosavadní elektromobilní lídry. Aktuálně vlastně jen některé vozy, a to spíše ty luxusní a drahé, pracují s 800voltovou architekturou a v praxi zvládnou dobíjecí výkon maximálně 350 kW. Akumulátor pracuje s napětím 1000 V, proudem 1000 A a výkonem 1000 kW, takže ve špičce dokáže dobít energii pro ujetí dvou kilometrů za pouhou jednu sekundu.
Automobilka neprozradila žádné podrobnější specifikace, ale představila i dva své nové modely Han L a Tang L, které by tuto platformu měly využívat. Dostupné jsou pouze v Číně, o jejich exportu do světa včetně Evropy se výrobce nezmiňuje.
Součástí rozvoje této výjimečné dobíjecí technologie však logicky musí být i odpovídající infrastruktura, protože aktuálně platí za vysokorychlostní dobíjecí maximum výkon kolem 350 kW, popř. až 400 kW. BYD proto chce po celé Číně vystavět síť 4000 ultravýkonných nabíječek, které by svým výkonem zvládly podpořit rozvoj jeho výjimečné technologie.
Otázkou zůstává, jaká bude nabíjecí křivka? Zvládne takové nabíjecí výkony nyní používaný standardizovaný dobíjecí konektor? Jak si s enormním výkonem poradí distribuční síť? Jaká bude bezpečnost dobíjení zejména s ohledem na riziko vzplanutí? A samozřejmě, jaká bude cena. Byť je tedy ve vzduchu ještě spousta neznámých, je jasné, že BYD zásadně posouvá hranice možného a ukazuje, že vývoj na poli elektromobility může stále pokračovat výrazným tempem.