Když železnice nestačí: Proč kamiony vládnou Evropě?
Záměr je to chvályhodný. Přesunout výraznou část nákladní dopravy ze silnice na železnici. Jde o cíl, který je formulovaný v Green Dealu a různých unijních dohodách. Na jeho plnění plynou značné dotace. V praxi ale nákladní železniční doprava nepřibývá, ale naopak roste ta kamionová. Důvod? Na železnici plné osobních vlaků, zkrátka není pro náklad místo.
Cílem Evropské unie je do roku 2030 přepravovat třicet procent nákladů na vzdálenost přesahující 300 kilometrů po železnici či po vodě. Do roku 2050 má jít dokonce o procent padesát.
Podle odborníka na logistiku Michala Mervarta, který se na Katedře logistiky Fakulty podnikohospodářské VŠE zabývá problematikou logistických služeb a dopravy se tento záměr nedaří uvést do praxe nejen u nás, ale ve většině evropských zemí. U nás se jedná hlavně o malou propustnost tratí. Jejich kapacita je do značné míry obsazena osobní přepravou a často neumožňuje na úsek pustit více vlaků najednou.
Po stejných tratích jezdí všechny kategorie vlaků – od pomalých nákladních přes osobní motoráčky i rychlíky a expresy. Koordinovat do toho další vlaky je tak velmi obtížné, hlavně kvůli předjíždění těch pomalejších. Co víc, na Českém území je navíc velký podíl jednokolejných tratí, a to dokonce i na některých hlavních úsecích. Jde například o všechny tratě vedoucí do Hradce Králové či úsek z Plzně na německé hranice. Dostat na ně další nákladní dopravu je tak nemožné.
Situaci pro nákladní dopravu také komplikuje liberalizace trhu osobní železniční přepravy, díky které je na železnici více osobních vlaků. Na trati Praha–Ostrava jezdí v krátkém rozestupu dálkové vlaky tří dopravců. Hraniční kapacita je také na tratích v okolí velkých měst. Úseky jsou přetížené, nákladní přeprava na nich má minimální prostor a vlak čeká i hodiny, aby se dostal na trať. To odrazuje potenciální zákazníky od toho o železniční přepravě vůbec uvažovat.
Podobné problémy jsou samozřejmě i v jiných evropských zemích. Je těžko představitelné (i nelogické), že by politici dali prioritu nákladní železniční dopravě na úkor té osobní. Bez urychlené dostavby nových tratí, včetně těch vysokorychlostních, které z běžných tratí odstraní dálkové osobní vlaky, se snaha dostat nákladní dopravu ze silnic na koleje jeví jako zcela zbytečná. Samotná výstavba nových tratí pak bude zcela logicky narážet na odpor občanů.