MAJÍ ZÁJEM O PRÁCI, DOMLUVÍ SI SCHŮZKY, BEZ OMLUVY NEPŘIJDOU.

Každý je neotřesitelný profesionál. Každý zná svá práva. Každý ví, na co má nárok. Každý má na vše názor. Ve skutečnosti část lidí ztratila sebereflexi. Je to odraz naší společnosti.

Nalijme si čistého vína. Problémy v komunikaci mezi firmou a uchazečem může přijít zcela objektivně z obou stran. Na obou stranách jsou lidé a nemusí být pravidlem, že firma je neomylná a chyba je vždy na straně uchazeče. Pojďme se ale dnes zaměřit na jednu z obou zmíněných stran. Na stranu, která v současné době prokazatelně tahá za delší konec provazu. Na uchazeče o zaměstnání.

Má babička říkávala, že by si nikdo neměl dělat z huby s..č. Omlouvám se za vulgaritu, ale přesně zde toto rčení pasuje jako p...l na hrnec. No tak dobře, už žádné vulgarismy. Představte si situaci. Uchazeč reagoval na vaši nabídku práce, napsal vám, že o ní má skutečný zájem, pozvali jste ho na osobní pohovor, potvrdili jste si termín a přesný čas setkání, připravili jste podklady, přizvali kolegu a uchazeč nikde. Telefon nezvedá, na smsky neodpovídá. Na vaší straně je to ztráta času, peněz, a co je nejhorší…iluzí. Příští uchazeči se možná budou marně pídit po tom, proč jste při sjednávání pohovoru poněkud opatrní či přímo odtažití. Důvod je však nasnadě.

Co vede uchazeče k tomu, že nepřijdou na domluvený pohovor? Pojďme se podívat na hlavní důvody.

Špatná domluva
Tak toto se může stát. Občas při domlouvání pohovoru uvedeme chybnou adresu, například sídlo místo pobočky, kde sedíme, špatný telefon nebo chybné datum. Zde je míček na naší straně hřiště. Termín a místo je proto vhodné potvrdit nejen ústně do telefonu, ale vždy i do e-mailu a smskou. Do pozvánky je vhodné přiložit i mapku, kudy se k vám dostat. Řešení? Vzájemná komunikace, omluva a sjednání nového termínu.

Vnější okolnosti
Může se stát cokoliv. Život je nevyzpytatelný. Je špatná dopravní situace, onemocní uchazeč nebo někdo z rodiny, časově to uchazeči jednoduše nevyjde. S těmito věcmi jako personalista bohužel nic nezmůžete. Rozhodně vám ale tyto situace pomohou lépe poznat uchazeče. Jak v dané situaci reagoval, jak komunikoval, zda se omluvil a jak přistoupil k náhradnímu řešení.

Strach
Většinou se na to zapomíná, ale osobní pohovor je pro většinu lidí stresující událost. Dalo by se to připodobnit důležité zkoušce ve škole. Někdy se proto stává, že uchazeč nepřijde, protože se začne bát. V tom lepším případě se vymluví, omluví a nedorazí. V tom horším s vámi přestane komunikovat, neomluví se a nepřijde. Předejít tomu můžeme jen zčásti tím, že uchazeče předem seznámíme s tím, jak bude pohovor probíhat (ano, nebudete dělat příkladovou studii a vypočítávat efektivitu trasy, ale jen si popovídáme).

Dlouho to trvá
Zatímco všechny předchozí důvody provázejí personalisty a majitele firem neustále a dlouhodobě, tento důvod v současné době zazářil a jako maják svítí široko daleko. Zejména u pozic řidičů je naprostým fenoménem. Než k vám stačí uchazeč dorazit na domluvený pohovor, stihne podepsat smlouvu někde jinde a s vámi přestane komunikovat. Nabídek práce je prostě mnoho, trpělivost lidí nulová a řidiči jednají instinktivně. Zatímco dříve se týden sjednával osobní pohovor a výběr trval další týden, dnes se pracovní smlouvy mnohde podepisují takřka na parkovišti u naloženého vozidla. Bohužel.

Šeptanda
Internet, především Facebook a řidičská fóra jsou fenoménem. Ještě před pohovorem se většina uchazečů snaží zjistit, jak to ve vaší firmě funguje, jak se v ní řidiči cítí, jak se platí a podobně. Nikoho nepřekvapí, jaká hodnocení jsou většinou na sítích k nalezení. Pozitivní hodnocení nemá žádný emoční náboj, není šokující a z pohledu řidičů je vlastně podezřelé. Málokdo proto pozitivní hodnocení na firmu napíše. Negativní hodnocení, to je ono. Šeptanda, záludnosti, očerňování a okopávání kotníků, to chtějí lidé číst. Je zcela jedno, že taková hodnocení mnohdy píší ti, kteří v dané firmě nikdy nepracovali, ale jen se sami chtějí zviditelnit na internetu. Že je to lež? Kdo jim, co udělá. Bohužel mnoho uchazečů na tyto „zaručené informace“ slyší. Řešení je na vás, na vašem marketingu a na vaší komunikaci s řidiči.

Sobeckost
S tím už jako firma neuděláte vůbec nic. Jak jsem napsal v úvodu, mnoho lidí je tak sveřepě přesvědčeno o své výjimečnosti a šoférských dovednostech, že si ze svého úhlu pohledu mohou dovolit nasmlouvat 5 pohovorů a ani na jeden bez omluvy nepřijít. Tito lidé byli, jsou a budou. Je jim jedno, že vás to celé stojí nějaké úsilí, čas a spoustu peněz. Tito lidé vidí jen sami sebe. Čím více je na trhu nabídek práce a méně uchazečů, tím jejich procento dále roste. Řešením je vyloučit takové uchazeče z daného náboru a samozřejmě z náborů dalších. O zbytek se postará čas. Tito lidé se zacyklí v kolotoči nástupů a odchodů od firem a nikdy nebudou nikdy spokojení. Oni totiž nejsou většinou spokojeni ani se svým životem.

Tomáš Bicera, TRUCKJOBS.CZ
Autor pracuje 25 let v oblasti náboru zaměstnanců, z toho 16 let na pozice řidičů.

Truck.