Ministerstvo dopravy oznámilo zvýšení ceny dálničních známek

Změna ceny se poprvé nedělá od stolu, ale podle nového mechanismu se řídí inflací a přírůstkem dálniční sítě. Roční známka bude od ledna stát 2 440 korun, tedy o 140 korun více než dnes.

Aktuálně má česká dálniční síť 1 340 kilometrů, z toho je bez povinnosti mít zaplacený dálniční poplatek 226 kilometrů. V roce 2022 přibylo na dálniční síti 21,2 kilometru, v roce 2023 přibylo 15,4 kilometru. V roce 2024 je v plánu zprovoznit dohromady přes 100 kilometrů nových úseků dálnic. Jen část z nich zprovozněná do léta 2024 se však projeví v sazbě časového poplatku pro rok 2025, zbytek zprovozňovaný ve druhé půlce roku se do ceny promítne až v roce 2026.

„Mechanismus automatické valorizace všech sazeb časového poplatku jsme do zákona dali, abychom cenu za užívání dálnic dlouhodobě udrželi na stabilní úrovni, která odpovídá vývoji cen a rozsahu dálniční sítě. Naplní-li se příznivá makroekonomická predikce pro příští rok, nelze už očekávat zásadnější meziroční zvyšování cen. Důležité také je, že veškeré peníze z dálničních známek vracíme do výstavby a údržby dálnic, fakticky tedy těm, kteří je platí,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Měsíční známka bude od ledna za 460 korun (dosud 430 korun), desetidenní za 290 (dosud 270 korun) a jednodenní za 210 korun (dosud za 200 korun). Podle evropské směrnice bude nadále odpuštěn poplatek za používání dálnic pouze bezemisním vozidlům na elektrický pohon nebo na vodík. Hybridní vozidla s kombinovaným množstvím emisí do 50 g CO2/km, platí 25 % sazby časového poplatku. U vozidel v systému časového zpoplatnění poháněných zemním plynem nebo biometanem zůstane stávající míra zvýhodnění nedotčena, tedy na úrovni 50 % sazby časového poplatku.

Truck.