Nedostatek řidičů pohledem dopravců a samotných řidičů

Nedostatek řidičů kamionů a autobusů v České republice představuje vážnou výzvu pro dopravní sektor. Průzkum pracovního portálu Truckjobs.cz, zahrnující 195 dopravních firem a 2 236 řidičů, odhaluje názory obou stran a zdůrazňuje hlavní příčiny a důsledky tohoto problému.

Řidiči: Boj o lepší podmínky

Řidiči, kteří tráví dlouhé hodiny za volantem, mají jasno: potřebují lepší podmínky a spravedlivé ohodnocení za svou náročnou práci.

  • Nízké mzdy: „Za ty hodiny, co strávím na silnici, by měla být výplata vyšší,“ říká jeden z řidičů, který se zúčastnil průzkumu Truckjobsu. 46 % řidičů si stěžuje na nízké mzdy, které demotivují a vedou k odchodu z oboru. Problém při tom není jen samotná výše celkového příjmu, ale zejména výše základní hrubé mzdy bez diet.
  • Pracovní a sociální podmínky: Dalším palčivým problémem jsou pracovní podmínky. „Potřebujeme bezpečná místa k odpočinku, na parkovištích i místech vykládek, kde si můžeme dát pauzu“ zní další z častých výtek. 24 % řidičů by uvítalo zlepšení těchto podmínek.
  • Složitý proces získávání kvalifikace: 12 % řidičů uvádí, že pro nové uchazeče je tento proces finančně a časově náročný, což odrazuje mnoho potenciálních řidičů, kteří pak končí spíše ve výrobních halách automotive firem.

Možná řešení očima řidičů:

  • Zvýšení mezd: „Když budou peníze odpovídat náročnosti práce, budeme mít větší motivaci zůstat,“ říká jeden z řidičů.
  • Lepší pracovní podmínky: Investice do kvalitní infrastruktury, jako jsou bezpečná parkovací místa a sociální zázemí, jsou klíčové.
  • Zjednodušení získávání kvalifikace: Usnadnění získání kvalifikace by odstranilo bariéru, která nyní mnoho zájemců odrazuje.
  • Vzdělávání ve školách: Možnost získat řidičák nebo profesní průkaz přímo ve škole by přilákalo více zájemců z řad mladých.
  • Zlepšení obrazu profese: Zvýšení společenského respektu a mediálního obrazu by bylo nejlepší cestou k získání nových řidičů.

Dopravní firmy: Potřeba systémových změn

Dopravní firmy čelí nedostatku řidičů z jiného úhlu pohledu. Zatímco řidiči volají po lepších podmínkách, firmy hledají cesty, jak přilákat a udržet kvalifikovanou pracovní sílu.

  • Složitý proces získávání kvalifikace: 24 % dopravců uvádí, že současné nastavení vstupních školení vytváří zbytečné bariéry pro nové uchazeče.
  • Výuka na školách: 19 % firem si myslí, že začlenění řidičských a profesních průkazů do školních osnov by mohlo zvýšit počet mladých zájemců o obor.
  • Nízké mzdy a odměňování: 18 % dopravců vidí nutnost změn v odměňování.
  • Podpora rekvalifikací: 15 % firem volá po větší podpoře rekvalifikací.
  • Zlepšení pracovních podmínek: 13 % firem vidí řešení ve zlepšení pracovních a sociálních podmínek.
  • Řidiči ze zahraničí: Pouze 11 % firem vidí řešení v zaměstnávání cizinců. Většina preferuje systémové změny v ČR.

V posledních letech se nedostatek řidičů stal významným problémem, který zasahuje pracovní trh nejen v České republice, ale celosvětově. Vedle výsledků průzkumu, ať z řad firem nebo řidičů, však existuje ještě jedna příčina. Její řešení je však přitom nejobtížnější.
„Společnost prošla v posledních dvou dekádách zásadními změnami v životním stylu a pracovních návycích. Lidé dnes hledají více než jen stabilní zaměstnání. Hledají možnost, jak sladit pracovní a osobní život a jak se profesně rozvíjet. Tyto preference často vedou k odmítání pracovních nabídek, které vyžadují dlouhé hodiny strávené mimo domov,“ říká Tomáš Bicera, ředitel ISD ČESMAD Bohemia a portálu Truckjobs.cz

„Profese řidiče, zejména pokud se bavíme o dlouhých turnusech, často nenabízí flexibilitu, možnosti seberealizace a růstu, což snižuje její atraktivitu. Stejné je to u pozic s vyšší zodpovědností. Firmy, a to nejen dopravní, tak budou muset v budoucnu přehodnotit svou strategii a nabízet lepší podmínky. Pokud totiž nedokážeme změnit princip a fungování dopravy jako takové, budou muset firmy přizpůsobit své nabídky novým požadavkům, aby dokázaly přilákat a udržet kvalifikované pracovníky,“ dodává Tomáš Bicera.

Truck.