Polské dopravní firmy ohroženy: Zadlužení roste, investice klesají

Sektor dopravy, tvořící 7 % polského HDP a 6,5 % zaměstnanosti, se nachází ve vážných finančních problémech, což ohrožuje jeho budoucnost a vyžaduje naléhavou pozornost vlády.

Klíčové informace, které najdete v článku:

  • Pokles registrací vozidel: V první polovině roku 2024 poklesly registrace nákladních vozidel nad 16 tun o téměř 12 %, zatímco trh EU zaznamenal malý nárůst.
  • Zadluženost: Dopravní sektor má rychle rostoucí dluhy, dosahující téměř 3,1 miliardy PLN. Více než polovina firem hlásí zpoždění plateb.
  • Konkurence a nekalé praktiky: Polští dopravci si stěžují na zahraniční konkurenci s nižšími provozními náklady, například levnější pohonné hmoty.
  • Zpomalení investic: Investice do středních nákladních vozidel a dodávek rostou mnohem pomaleji než průměr EU.
  • Výzvy k vládní podpoře: Dopravci apelují na státní podporu, včetně dotací na tachografy a elektrifikaci vozového parku.
  • Možné rozšíření zpoplatněných silnic: Plánované rozšíření sítě zpoplatněných silnic by mohlo přinést další finanční zátěž.

Polský dopravní sektor čelí rostoucím finančním problémům a konkurenci ze zahraničí, což vede k omezení investic. Zadluženost a zpoždění plateb se zvyšují, což potvrzují i údaje Evropské asociace výrobců vozidel ACEA. Zatímco prodej nákladních vozidel v EU roste, v Polsku klesá. Registrace nových nákladních vozidel nad 16 tun v Polsku poklesly o téměř 12 %, zatímco v EU došlo k mírnému růstu o 0,3 %.

Polský dopravní průmysl, klíčový pro ekonomiku (7 % HDP), zažívá tlak na marže kvůli rostoucím nákladům a konkurenci. Dopravní společnosti mají problém s nekalou konkurencí z východních zemí, nižšími provozními náklady a osvobozením od povolení. Roste zadluženost firem v sektoru, která loni dosáhla 3,2 miliardy PLN.

Dopravní firmy vyzývají vládu k podpoře, například dotacemi na nové tachografy a elektrifikaci vozového parku. Plánuje se rozšíření zpoplatněných silnic, což může přinést další finanční zátěž. Bez státní pomoci hrozí další oslabení důležitého sektoru polské ekonomiky.
Navzdory své současné vedoucí pozici v EU zaznamenává polský dopravní průmysl pokles registrací nových nákladních vozidel, zvyšuje se zadluženost a zpožďují platby, což ovlivňuje konkurenceschopnost.

Zdroj: Rzeczpospolita, 30.07.2024

Truck.