Představujeme nové palivo HVO 100.
Označení HVO100 znamená, že jde o stoprocentní HVO, tedy hydrogenovaný rostlinný olej. Tato nafta je vyrobena ze zbytků a odpadů a má podobné chemické složení jako motorová nafta z fosilních zdrojů. Na rozdíl od bionafty B100, která je tvořena metylestery mastných kyselin (FAME), je možné ji používat ve vznětových motorech, aniž by bylo třeba úpravy.
Snížení CO2 až o 95 %.
Palivo HVO v Evropě nabízí nyní více než 1 000 čerpacích stanic, v Česku ho aktuálně najdeme u 15 benzinek. Hlavním důvodem, proč přibývá stanic prodávajících HVO 100, je snaha o snížení emisí skleníkových plynů. Skutečný celkový dopad na emise ovšem závisí na způsobu a zdrojích výroby tohoto paliva. Pokud je HVO vyrobeno z rostlinného oleje, který byl pěstován právě za účelem výroby paliva, započítávají se do finální emisní stopy veškeré činnosti související s jeho vznikem. Přesto lze proti fosilnímu palivu podle Orlen Unipetrol dosáhnout výrazné úspory emisí skleníkových plynů o 60 až 65 % (ekvivalentní CO2). V případě využití použitých rostlinných olejů či tuků, jakožto odpadní hmoty, lze ale dosáhnout úspory emisí CO2 90 až 95 % v porovnání s palivem ropného původu.
Co je HVO 100 a co udělá s motorem?
V tomto případě má oproti naftě ropného původu několik výhod, které souvisí zejména s vyšším cetanovým číslem přes 70 jednotek. Cetanové číslo určuje kvalitu spalování nafty. Čím vyšší je, tím naftě po vstříknutí do válce trvá kratší dobu, než se odpaří a začne hořet. Právě vyšší cetanové číslo zaručuje vyšší výkon, účinnost a točivý moment motoru, hladší a tišší chod, zlepšuje studené starty, má pozitivní vliv na spotřebu a zajišťuje méně emisí při spalování. Běžná nafta ropného původu bez aditiv má cetanové číslo 51 jednotek.
HVO 100 také díky vysoké chemické čistotě chrání motory a filtry, má lepší nízkoteplotní vlastnosti a při jeho použití celkově dochází k nižší tvorbě usazenin. Zajímavé také je, že HVO nepodléhá biologickému rozkladu a je vhodné pro dlouhodobé skladování.
Kdo může HVO 100 tankovat?
HVO 100 je kompatibilní s naprostou většinou dieselových motorů bez nutnosti jakýchkoli technických úprav. Novější automobily jsou již na tento druh paliva přímo homologovány. Pokud na víčku od nádrže najdete symbol XTL, máte jistotu, že je váš vůz s HVO 100 kompatibilní. Navíc je palivo neomezeně mísitelné se standardní naftou, takže nemusíte řešit, zda nádrž zcela vyjezdit či nikoliv.
Nevýhody?
Kromě horší dostupnosti má HVO 100 proti standardní naftě ropného původu ještě jednu nevýhodu - je o něco dražší. Cena se u různých provozovatelů čerpacích stanic liší, ale obecně je HVO 100 o přibližně 10 korun na litr dražší než standardní nafta B7. Cenový rozdíl by se však měl postupem času zmenšovat.
Kde natankovat?
ČEPRO - v Třemošné, JIhlava truck Park na D1, Dovatrans - Luka nad JIhlavou, Orlen - Rokycany, v síti Eurowag a další.