Síť zpoplatněných silnic se po roce 2029 rozšíří. Mohlo by jít o 3 000 kilometrů

Rozšiřování mýta nebude v celé republice povinné, ale jednotlivé kraje se budou moci rozhodnout o zpoplatnění jimi spravovaných komunikací samy.

Mýto budou po roce 2029 platit kamiony i autobusy nejen na dálnicích a silnicích první třídy, ale také na silnicích nižších tříd. Opatření, které má zabránit objíždění placených úseků po mnohdy nevyhovujících okreskách, podpořili začátkem týdne hejtmani. Ministerstvo dopravy proto připravilo změnu zákona.

Kraje vybraly zhruba tři tisíce kilometrů silnic, které by měly být nově placené. Zhruba polovina tohoto počtu pak připadá na Středočeský kraj. Podle kritiků povede selektivní výběr komunikací k nepřehlednosti a zvýšení nákladů na přepravu se projeví ve zdražení přepravovaného zboží.

„Koncepce má být jasná a nemá v ní být tisíce výjimek. Buď zpoplatněme vše, a pak je to jasné, nebo zpoplatněme jasně vydělený úsek,“ uvedl expert na problematiku mýta z ČVUT Václav Jirovský. Nastat může třeba situace, kdy silnice druhé třídy povede napříč dvěma kraji a zpoplatněná bude jen v hranicích jednoho z nich. Nepřehlednost takového systému kritizují i dopravci.
Česko v současnosti využívá satelitní technologii, jen zlomek mýtných bran od předchozího provozovatele na dálnicích a silnicích první třídy zůstal pro vizuální kontrolu projíždějících vozidel. Stávající smlouva platí do roku 2029 a je tak prakticky v polovině své desetileté lhůty. Zkušenost se zdlouhavým výběrem ale ukazuje, že pětileté období může být pro mnohamiliardový kontrakt čas tak akorát. Resort nejdříve musí vysoutěžit poradce, teprve pak jej čeká hlavní tendr na nového dodavatele.

Plán na zavedení poplatků na silnicích druhých a třetích tříd je jedním z výsledků takzvané mýtné koncepce, kterou pro ministerstvo dopravy připravilo Centrum dopravního výzkumu (CDV). Součástí koncepce byla i otázka, zda do budoucna neopustit tradici jednoho generálního dodavatele s tím, že by si stát po vzoru Rakouska část mýtné agendy, případně kompletní výběr mýta, nezvládl vybírat vlastními silami. Z těchto myšlenek ale nakonec sešlo, a i příští soutěž bude velmi podobná těm předchozím, ze kterých vyšly vítězně společnosti Kapsch a následně CzechToll ze skupiny PPF.

V současnosti se mýtné vybírá na 2,8 tisících kilometrů dálnic a silnic první třídy. Na rozdíl od osobních aut, která platí prostřednictvím elektronické viněty časově, kdy si možnost užití celé sítě předplácejí prostřednictvím jednodenních až ročních kuponů, kamiony a autobusy platí mýto podle skutečného počtu ujetých kilometrů. Výše poplatků se pak odvíjí rovněž podle počtu náprav konkrétního kamionu, emisní třídy, hlučnosti a od loňského března přibylo jako zpoplatněné kritérium množství vypouštěného CO 2.

Rozšiřování mýta nebude v celé republice povinné, ale jednotlivé kraje se budou moci rozhodnout o zpoplatnění jimi spravovaných komunikací samy. Diskutovaným problémem byla také ekonomická efektivita výběru. To se projevilo už před lety na Slovensku, kde byl kontrolní systém spuštěný na celé síti, což se projevilo vysokými náklady na jeho provoz.

Podle Společnosti CzechToll je stávající systém na rozšiřování připravený. Díky využití satelitní technologie lze provádět změny s řádově nižšími náklady, než tomu bylo u původní mikrovlnné technologie. Centrální informační systém je škálovatelný a k výběru mýtného není třeba budovat investičně nákladné mýtné brány.

Truck.